محل تبلیغات شما

امروزه بیش از هر زمان دیگر مشخص شده است که رشد و توسعه سازمان ها و در پی آن جامعه و کشور درگرو استفاده صحیح نیروی انسانی می باشد. با وجود شبهاتی مبنی بر اینکه در آینده ربات ها یا به عبارتیفناوری جای انسان را می گیرد و نقش آن را کم رنگ تر می سازد. به گفته پیتر دراکر ( کار یدی جای خود را به کار ماشینی می دهد) اما به نقش تعیین کننده انسان به عنوان حاکم سازمان همچنان برقرار و مستدامخواهد بود. موفقیت هر سازمانی بستگی به نحوه به کارگیری مناسب ابزار ، مواد ، سرمایه و منابع انسانی آن دارد و اینامر هنگامی محقق می گردد که سازمان ها بتوانند مهارت ها ، توانایی ها و خصوصیات فردی و جمعی کارکنان خود را در راستای اهداف سازمان به کار گیرند. رشد خدمات و کار کارکنان ، تغییر ارزش ها درجامعه ، افزایش مقررات دولتی، تغییرات تکنولوژی و توجه فزاینده سازمان ها به بهره وری و سود بیشترو . موجب رشد روزافزون اهمیت مدیریت منابع انسانی شده اند.در حقیقت می توان اظهار داشت که مدیریت منابع انسانی بر دو اصل اساسی استوار است :

1 رسیدن به اهداف سازمانی  از طریق تامین نیازهای منابع انسانی آن سازمان

2 تامین نیازهای منابع انسانی از طریق رسیدن به اهداف انسانی

در نتیجه مدیران منابع انسانی پلی هستند بین مدیران ارشد سازمان و کارکنان که رسیدن به اهداف سازمانیرا آسان تر می سازند.منابع انسانی ارزشمندترین منابع سازمان های امروزی به شمار می آیند چرا کهتصمیمات سازمانی شکل داده ، مسائل و مشکلات سازمان را حل نموده و بهره وری را عینیت می بخشند.افزایش بهره وری و توسعه روزافزون آن مستم رشد و بهره وری کارکنان و نیز تقویت نیروی انگیزش آنانمی باشند. جهت دستیابی به بهره وری پایدار در کشور و تولید با کیفیت بالا در سطح جهانی رویکردسیستمی به منابع انسانی و توجه استراتژیک به آن را می طلبد.

در خصوص دلایل و چرایی ترک سازمان هرمن اعتقاد دارد کارکنان به پنج دلیل اصلی و مهم مشاغل و سازمان خود را ترک می کنند:

  1. کارکنان احساس خوبی نسبت به سازمان و محل کارشان ندارند که این احساس متاثر از بعضی ابعاد کارکردی فرهنگ سازمان می باشند.

2 کارکنان احساس می کنند ارزشی برای سازمان ندارند و تمام منافع مادی دنیا هم نمی تواند آنها را درسازمان نگه دارد.

3 وقتی ناکامی ها و عدم موفقیت ها از حد و آستانه تحمل کارکنان خارج شود.

4 فقدان فرصت پیشرفت از دیگر دلائل ترک سازمان از سوی کارکنان است.پیشرفت و ترقی وما به معنیارتقای مقام و سمت سازمانی نیست بلکه بیشتر به معنی رشد حرفه ای و تخصصی است.رشد شخصی محرکقوی برای نیروی کار امروزی محسوب می شود. فرصت های آموزش حین کار معیار اصولی و عمده اولویت بندی انتخاب محل کار می باشد.

5 جبران خدمت ناکافی و عدم کفایت پرداخت ها دلیل عمده دیگری برای ترک سازمان از ناحیه کارکناناست و کارکنان خواستار جبران خدمت عادلانه می باشند.

چه بسا در سازمان ها با بهترین شیوه های استخدامی شایسته ترین افراد برگزیده و به خدمت آن سازمان درآمده باشند ( نظام جذب نیروی انسانی ) و سپس با روش های مختلف ارزیابی و آموزش موجب افزایش مهارت و دانش این کارکنان فراهم نشده باشند ( نظام بهسازی منابع انسانی ) چنانچه در حین خدمت ازآنها به نحو خوب و مطلوب نگهداری نشود باعث می شوند به راحتی سازمان را ترک کرده و تمام زحمات و تلاش و هزینه های مربوطه به استخدام ، تربیت و تجهیز نیروی انسانی و سرمایه گذاری روی افراد به هدر می رود. هرمن پنج دسته راهبرد مجزا و مشخص و روشن برای نگهداشت کارکنان در سازمان ها معرفی می کند :

  1. راهبردهای محیطی : مشتمل بر ( اصول اخلاقی و ارزش های محوری و بنیادی که سازمان بر ا تکیه می کند)( ت هایی که این ارزش ها را تفسیر می کند و محیط فیزیکی که کارکنان در آن کار میکنند)می راند.
  2. راهبردهای مناسبات و روابط : به این مهم کمک کند که چگونه با افراد رفتار شود و آنها با هم چگونه باید رفتار کنند.
  3. راهبردهای حمایت و پشتیبانی : در برگیرنده تامین ابزار و تجهیزات مورد نیاز کارکنان برای کار و انجام فعالیت های مربوط به شغل آنهاست.
  4. راهبردهای رشد : مدیران باید برای کشف نیازهای متفاوت کارکنان و بهترین راه اقناع انها وقت بگذرانند. این راهبرد با رشد شخصی کارکنان سرو کار دارد. کارکنان می خواهند ارزش خود را در بازار کار بهبود دهند و مهارت و دانش خود را تکامل بخشند.
  5. راهبردهای جبران خدمت: اگر سازمان ها نتوانند بعضی از اشکال و انواع پرداخت های برانگیزاننده و تشویقی را که بر عملکرد مبتنی باشند ارائه و اعمال کنند خود را در معرض تهدید هولناک قرار خواهند داد.

محرک های انگیزشی از دیرباز به عنوان عوامل موثر در افزایش کارایی منابع انسانی مطرح بوده و تلاش برای وادارکردن نیروی انسانی به منظور سعی و کوشش بیشتری در هر عصری مورد توجه قرار گرفته است.

صاحبنظران در صحبت از فنون ویژه انگیزه عواملی از قبیل حقوق و دستمزد ، مشارکت کارکنان در تصمیم گیری ها ، سبک و شیوه مدیریت و سرپرستی ، کیفیت زندگی کاری و شرایط محیط کاری ، غنی سازی شغل ،مزایای جنبی رفاه و آسایش و آموزش را از جمله عوامل موثر در انگیزه  کارکنان قلمداد کرده اند.

در کارکرد حفظ و نگهداشت منابع انسانی سازمان ها به عنوان یکی از مولفه ها و اجزای مهم مدیریت منابع انسانی دو موضوع اساسی وجود دارد که یکی آگاهی به دلائل و علل ترک سازمان و دیگری راهبردها و راهکارهای کاهشی و حتی از میان بردن علل و دلائل آن است.

منابع

آرمسترانگ ، مایکل ، مدیریت استراتژیک منابع انسانی، ترجمه سید محمد اعرابی و داوود ایزدی،نشر دفترپژوهش های فرهنگی

الوانی ، سید مهدی، مدیریت عمومی ، نشر نی

میرسپاسی، ناصر،مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار، چاپ هجدهم ، انتشارات میر ، تهران

ممی زاده ، جعفر، دانش بهسازی و نوسازی سازمان، چاپ اول ، انتشارات روایت

 

گلچینی از غزلیات حمید مصدق

بیاد فرخی یزدی شاعر آزادیخواه

بیوگرافی مرحوم فرخی یزدی

سازمان ,کارکنان ,، ,انسانی ,ها ,منابع ,منابع انسانی ,سازمان ها ,خود را ,بهره وری ,نیروی انسانی ,مدیریت منابع انسانی ,نگهداشت منابع انسانی ,تامین نیازهای منابع ,نیازهای منابع انسانی

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

چرت نامه خودم H . I . V